آخرین اخبار
کد مطلب: 80204
ايران قابليت رشد جمعيت تا مرز 200 ميليون نفر را داراست
تاریخ انتشار : 1393/05/19
نمایش : 2463
استاد دانشگاه امام صادق (ع) گفت: ايران قابليت رشد جمعيت تا مرز 200 ميليون نفر را داراست و خانواده‌ها نبايد با ترس از تأمين هزينه‌هاي مالي از داشتن فرزندان بيش‌تر اجتناب کنند.
  به گزارش سلام لردگان، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحي‌مقدم، صبح امروز در ششمين نشست تخصصي طرح تقويت مباني اعتقادي و شبه‌زدايي ديني در شهرکرد، با اشاره به ابلاغيه رهبر معظم انقلاب در خصوص سياست‌هاي کلي جمعيت اظهار کرد: بنابر اين ابلاغيه، پويندگي، بالندگي و جواني جمعيت کنوني کشور به‌عنوان يک فرصت و امتياز مورد توجه قرارگرفته است.

وي در تشريح سياست‌هاي کلي جمعيت افزود: افزايش نرخ باروري به بيش از سطح جانشيني و جبران کاهش نرخ باروري و رشد جمعيت در سال‌هاي گذشته، اصلي‌ترين موضوع پيش روي مسئولان کشور است و اگرچه هم‌اکنون آمار جمعيت جوان کشور در حد مطلوبي قرار دارد اما در صورت کاهش نرخ خالص باروري، اين جمعيت دچار افت و نقصان مي‌شود.

مصباحي‌مقدم، از بين بردن موانع ازدواج، تسهيل و ترويج تشکيل خانواده و افزايش فرزند، کاهش سن ازدواج و حمايت از زوج‌هاي جوان و توانمندسازي آنان در تأمين هزينه‌هاي زندگي را از بخش‌هاي ديگر اين ابلاغيه بيان و تصريح کرد: تحصيل و اشتغال جوانان اينک به‌عنوان مانع ازدواج آنان تلقي مي‌شود درحالي‌که خانواده‌ها با تداوم حمايت خود از زوج‌هاي جوان و دانشجو مي‌توانند موجب صيانت و حفظ اخلاق در جامعه و کاهش ناهنجاري‌هاي اجتماعي شوند.

اين نماينده مجلس با بيان اينکه حمايت از زوج‌هاي جوان نيازمند قانون‌گذاري است، افزود: مجلس شوراي اسلامي با هماهنگي و همکاري ديگر ارکان نظام و دستگاه‌هاي ذي‌ربط در حال تدوين برنامه‌هاي حمايتي است.

استاد دانشگاه امام صادق (ع) با تأکيد بر تحکيم بنيان و پايداري خانواده با اصلاح و تکميل آموزش‌هاي عمومي گفت: در انديشه اسلامي، خانواده به‌ عنوان مبنا و هسته‌ي اصلي جامعه، فرهنگ و سياست شناخته مي‌شود و ازدياد نسل و تشکيل خانواده‌هاي بزرگ‌تر مي‌تواند علاوه بر تقويت هسته اصلي خانواده زمينه‌ساز ارتقاي عواطف اجتماعي و مناسبات خانوادگي و فاميلي شود.

وي به جايگاه مهم رسانه در آموزش زوجين و تحکيم بنيان خانواده اشاره کرد و گفت: آموزش‌ مهارت‌هاي زندگي، ارائه خدمات مشاوره‌اي بر مبناي فرهنگ و ارزش‌هاي اسلامي، ايراني و مقابله با ابعاد نامطلوب سبک زندگي غربي مهم‌ترين رسالت رسانه در فضاي کنوني است.

مصباحي‌مقدم افزايش آمار طلاق در کشور را نگران‌کننده توصيف کرد و تأثيرپذيري از فرهنگ‌هاي وارداتي و تلاش غرب براي تغيير فرهنگ اسلامي ايراني را از علل اصلي آن برشمرد.

نويسنده کتاب «درآمدي بر اقتصاد اسلامي» در ادامه حمايت و تشويق سرمايه‌گذاري و ايجاد فضاي کسب‌وکار با درآمد کافي، ارتقاء اميد به زندگي و تأمين سلامت و تغذيه سالم جمعيت را از ديگر موارد مطرح‌ شده در ابلاغيه سياست‌هاي کلي جمعيت بيان کرد و گفت: اميد به زندگي در ايران در سال‌هاي اخير با توجه به ظرفيت‌هاي موجود و بهبود شاخص‌هاي بهداشتي و درماني با رشد مناسبي همراه شده و تأثير مطلوبي بر آمار جمعيت کشور داشته است.

وي در خصوص پوشش بيمه‌اي هزينه‌هاي زايمان و درمان ناباروري مردان و زنان يادآور شد: امسال، مجلس شوراي اسلامي منابع بيشتري را براي بيمه خانواده‌ها و خدمات بهداشتي و درماني آنان در نظر گرفت و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي هم با اعلام آمادگي براي کاهش هزينه‌هاي ناباروري و تقويت نهادها و مؤسسات حمايتي فعال در اين زمينه، مقدماتي را براي درمان زوج‌هاي نابارور آماده کرده است.

مصباحي‌مقدم تصريح کرد: ظرفيت‌هاي طبيعي، علمي، انساني و فرهنگي موجود در کشور نشان مي‌دهد که ايران قابليت رشد جمعيت تا مرز 200 ميليون نفر را داراست و خانواده‌ها نبايد با ترس از تأمين هزينه‌هاي مالي از داشتن فرزندان بيش‌تر اجتناب کنند.

وي با بيان اينکه وعده الهي در تأمين روزي خانواده‌ها و فرزندان آنان حق است و شک و بدگماني در اين مورد جايز نيست، افزود: تأخير در ازدواج و صاحب فرزند شدن عواقب زيانباري را براي جامعه به دنبال دارد و خانواده‌ها بايد با حمايت و سالم‌سازي راه‌هاي آشنايي جوانان با يکديگر، آنان را به ازدواج ترغيب کنند.

انتهاي پيام

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس